Historien om reTyre (Norwegian only)

Historien om reTyre (Norwegian only)

Studenter til inspirasjon

Paul Magne Amundsen, Daglig leder/CEOVed NTNU er det tydelig at studenter ikke gir opp sykkelen ved første snøfall, og selv om andelen syklister faller om vinteren er det fortsatt mange sykler å se i alle sykkelstativene rundt om på campus. Felles for de aller fleste syklene er at de ikke har piggdekk, og i 2014 gikk det opp for Paul Magne at dette kunne være en god entreprenøriell mulighet. Han syklet selv uten piggdekk så lenge været tillatet det, og var godt kjent med nestenulykker i svinger og hjertet-i-halsen-opplevelser i nedoverbakker.

 

Ikke alltid nok å ha en god idé

Som vi i Technium nå vet svært godt er det enkelt å komme opp med et konsept, men djevelen ligger i detaljene. Det viste seg raskt å være vanskeligere enn først tenkt å lage et enkelt monteringssystem. Sykkeldekk er rett og slett veldig ulike i utforming, bremsesystemene setter store begrensninger og det var vanskelig å komme opp med løsninger som både var raske og enkle i bruk samtidig som kvalitet og sikkerhet ble opprettholdt. Det ble mildt sagt prøvd ut mye rart, og gamle patenter ble saumfart etter gode løsninger. Generelt var det slik at det som ga best resultat krevde omfattende montering, og det som var enkelt å montere fungerte ikke under bruk. Det ble etterhvert også tydelig at veigrepet oppnådd med tekstil ikke var optimalt.

Svarene finnes i markedet

Gjennombruddet kom heldigvis i 2015, og på dette tidspunktet hadde Pauls studievenn Sigmund også blitt med på prosjektet. Samtidig som de skrev masteroppgave fikk de sammen testet ut et hav av mulige løsninger, og med gode innspill fra sportsbransjen landet de i slutten av 2015 på konseptet reTyre.

Det viste seg å fungere mye bedre enn de hadde turt å håpe på. Til tross for at løsningen er tilsynelatende enkel, løste den alle utfordringene knyttet til montering. Den lot seg også patentere, og studentgründerne hadde endelig utviklet et enklere alternativ til piggdekk. Piggdekkoverflaten reTyre Urban Winter trenger du kun en sykkelpumpe for å montere, men funksjonaliteten ellers er på samme nivå som vanlige piggdekk.

Bånn gass fremover

Det var på tide å satse for fullt, og sammen dro gründerne ut til sportskjeder og butikker for å vise frem sin oppfinnelse. Responsen var så god at Technium AS og merkevaren reTyre ble fulltidssyssel for dem begge. I dag, etter utallige timer med testing og forbedringer, er reTyre klar for å gjøre sykkelhverdagen enklere for folk flest. reTyre har blitt mer enn gründerne først hadde drømt om, og konseptet med glidelås viste seg å være så vellykket at flere produkter basert på det samme patentet nå er under utvikling. Selskapet har vokst til å huse tretten kreative, innovative og ekstremt engasjerte ansatte og vi gleder oss alle til å ta dere med videre på reisen!

Viktig støtte på veien

For oss er det essensielt å understreke hvor viktig det har vært for oss med gode støttespillere på veien. Det er vanskelig å nevne alle, men følgende støtteordninger har vært med å løfte frem reTyre:
  • Pengesprøyten, i regi av Spark* NTNU, NTNU og TrønderEnergi
  • Etablererstipend fase 1 og 2, Innovasjon Norge
  • SME Instruments, Horizon2020 
  • Forny StudENT, Forskningsrådet
  • Etablererstipend, Generalkonsul Adolf Øiens fond

TrønderEnergi ble første reTyre kunde noensinne

 

I tillegg er vi enormt takknemlige for våre første kunder, som inkluderer blant andre TrønderEnergi, Zedge, XXL, Sport1 og Sykkelpikene. DnB har også vært en god bank og partner for oss, og viser tydelig sitt engasjement for å støtte opp om oppstartsbedrifter. Det å ha vært en del av NTNUs miljø har også vært svært gunstig for oss, spesielt på grunn av tilgangen til gode råd både innen det tekniske så vel som forretningsutviklingen. Videre er det mange fler som skulle vært nevnt, og det viser bare hvor viktig det er at vi fortsetter å bygge opp et godt økosystem og en god kultur for økt næringsutvikling i Norge.

Tusen takk!